BLOG
Hoe treft het Coronavirus de advocatuur?
Hoe treft het Coronavirus de advocatuur?
Een veel gehoorde vraag, sinds onze lancering op 1 maart 2020, is hoe het Coronavirus de advocatuur treft. We kunnen dan ook niet ontkennen dat in de huidige tijdsgeest veel dilemma’s tijdens de intervisie betrekking hebben op het Coronavirus en de daaruitvloeiende maatregelen. Deelnemers van onze intervisiebijeenkomsten brachten de volgende dilemma’s in met betrekking tot Corona:
- Mijn concurrenten verlagen hun tarief met soms wel 1/3. Financieel kunnen wij dat bijna niet aan, maar we hebben het gevoel dat we daarin mee moeten… Stel dat wij daarin mee gaan, per wanneer kan het speciale Coronatarief weer overboord en kunen we dan ooit nog onze oude uurtarieven vragen?
- Wij werken met name voor internationale cliënten die ook veelal afkomstig zijn uit landen waar nu een volledige lockdown geldt, zoals Italie en Spanje. Normaliter zijn dit hele goede klanten waar kantoor op drijft, maar nu staan de rekeningen al tijden open. Tergelijkertijd blijven ze wel zaken aanbrengen. Kantoor ervaart een dilemma om met voorschotten gaan werken. Hoe doen andere kantoren dit?
- Grote klanten melden ineens dat vanwege het Coronavirus hun betaaltermijn naar 90 dagen gaat. Sommigen zijn niet eens echt getroffen door het Coronavirus. Kantoor kan hierdoor ook in de problemen komen, maar zo’n grote klant verliezen is op lange termijn desastreuzer. Wat nu?
- Mijn medewerkers laveren tussen thuiswerken, oppassen op hun kinderen en juf en meester spelen. Tegelijkertijd zijn de meesten nog maar 70% declarabel ten opzichte van voor Corona. Het werk is er gelukkig volop, maar hoe ga ik in gesprek met mijn medewerkers over wie de omzetdaling van 30% gaat betalen?
Wil jij ook eens sparren met anderen advocatenkantoren hoe zij met bepaalde dilemma’s omgaan binnen de advocatuur? Dat kan altijd als casus worden ingebracht bij onze intervisie. Lees hier eventueel ook alle updates vanuit de Orde.